Fredag (29.) erklærede den tyske autodeleproducent Continental og Toyota's autokomponentfabrik Denso, at hvis Qualcomm fortsætter med at opkræve markedet for høje 5G-licenser, kan det forårsage 5G højhastighedsforbundne biler. Stigende omkostninger vil skade billeverandørernes interesser .
Ud over de to store bildelsleverandører erklærede handelsrepræsentanter som BMW, Ford, Toyota og General Motors også, at Qualcomm anklagede markedet for forkerte 5G-licenspatenter. Skader relevante bilproducenters interesser.
Federal Trade Commission har anklaget den amerikanske chipproducent Qualcomm (QCOM-US) for at drage fordel af sine 5G-chippatenter, misbruge markedets eksklusive position og opkræve markedet for forkert høje 5G-patentgodkendelsesbeløb. Det beslutter i øjeblikket, om dets adfærd monopoliserer markedet og pålægger bøder.
Leverandører og fabrikanter af bildele indgav en klage til FTC på fredag (29.), hvori de oplyste, at hvis Qualcomm vinder antitrust-sagen, kan udgifterne til automobilchips udstyret med højhastigheds 5G-kommunikationsteknologi stige.
Den tyske autodeleproducent Continental sagde, at de har opgivet brugen af 5G-chips, der er udviklet i fællesskab af Qualcomm, MediaTek og Samsung for at undgå risikoen for antitrustbøder.
Denso, et datterselskab af Toyota Motor Corporation, og det tyske hestemærke mener i fællesskab, at Qualcomm er mere tilbøjelig til at licensere 5G-patenter til bilfabrikanter, der koster titusinder af dollars, snarere end lave profitprodukter af bilchipdele.
Rival Intel (INTC-US) pressede også Qualcomm på fredag og hævdede, at Qualcomm skubbede Intel ud af 5G-chipmarkedet med sin chipfordel. Selvom virksomheden solgte sin smartphone-chipenhed til Apple, hævdede Intel, at beslutningen fik virksomheden til at lide milliarder af dollars. "
Det er underforstået, at retssagen indgivet af FTC mod Qualcomm vil begynde at afgøre i januar næste år.
Qualcomm afslog at kommentere.