Hej gæst

Log ind / Tilmeld

Welcome,{$name}!

/ Log ud
Dansk
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикAfrikaansIsiXhosaisiZululietuviųMaoriKongeriketМонголулсO'zbekTiếng ViệtहिंदीاردوKurdîCatalàBosnaEuskera‎العربيةفارسیCorsaChicheŵaעִבְרִיתLatviešuHausaБеларусьአማርኛRepublika e ShqipërisëEesti Vabariikíslenskaမြန်မာМакедонскиLëtzebuergeschსაქართველოCambodiaPilipinoAzərbaycanພາສາລາວবাংলা ভাষারپښتوmalaɡasʲКыргыз тилиAyitiҚазақшаSamoaසිංහලภาษาไทยУкраїнаKiswahiliCрпскиGalegoनेपालीSesothoТоҷикӣTürk diliગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Hjem > Nyheder > Tyske forskere udvikler usynlige solcellepaneler til toppen af ​​bilen

Tyske forskere udvikler usynlige solcellepaneler til toppen af ​​bilen

For at forbedre kilometertal for elektriske køretøjer eller hybridelektriske køretøjer begyndte mange producenter at installere solcellepaneler i taget, hætte og andre steder, men solcellemodulerne er normalt dybe eller lyseblå, med en række malinger Farver er altid et lidt af en klap i ansigtet, og tyske forskere har udviklet "tynde" solcellepaneler som ninjas.

For nylig er biler udstyret med solcellepaneler dukket op, såsom den hollandske opstart Lightyear, der har lanceret en hætte, en elbil med tag til bagcoveret på 5 kvadratmeter og en konverteringseffektivitet på 20% solcellepaneler. Det forventes, at SonataHybrid, der er udstyret med solcellepaneler i Hyundai Motor, i 2021 også blev lanceret i Sydkorea.

Imidlertid kan solpanelerne, der er brugt af ovennævnte virksomheder, ikke matche farven på bilens karosseri, for det meste mørkeblå solpaneler. For dem, der er mere opmærksomme på den samlede æstetik, kan solcellepanelerne trækkes kraftigt. Til dette udviklede den tyske anvendte videnskabelige forskningsinstitution FraunhoferISE Nye solcellepaneler belagt med specielle pigmenter tillader solcellepaneler at ændre farve med forskellige malinger.

Det specielle pigment kaldes MorphoColor, inspireret af Morpho-sommerfuglen. Disse sommerfugle, der vises i regnskoven og skinner med blændende metallisk blå. Faktisk har vægterne på vingerne ingen specifik "farve". Vægten er specielle. Metoden er indrettet til at generere farve ved at sprede og sprede lys, så farven ændrer sig i forskellige vinkler. Anti-forfalskningsmærket og boblen på pengesedlen er lignende begreber.

Derfor er solcellepanelerne ved hjælp af specielle belægninger næsten usynlige og kan matche kroppen i forskellige farver. Selvom pigmentet vil reducere effektiviteten med ca. 7%, vil det hjælpe med til at øge købet af soltag. Holdet vejer begge og følte sig værd, sagde Martin Heinrich, leder af solenergiafdelingen i FraunhoferISE, muligheden for farve er næsten uendelig.

Det nye solcellepanel vedtager en enkeltkrystallisk siliciumforbindelse (shingleinterconnection) arrangementmetode, og de monokrystallinske siliciumsoleceller overlapper hinanden og fikseres med et elektrisk ledende klæbemiddel. Disse klæbemidler kan bruges som elektriske ledere, og der er ikke behov for at installere ledninger, der effektivt kan reducere dæmpning af modstande såvel som at undgå skygger på de elektriske stik, kan øge modulets effektivitet med 2%.

Ifølge teameksperimenter genererer de nye solcellepaneler ca. 210W pr. Kvadratmeter, hvilket kan reducere brændstofforbruget med 10% og øge kilometertal med ca. 10%. Holdet samarbejdede også med transportselskaber og testede faktisk på vejen og installerede på 6 store lastbiler. Nye solcellepaneler måles også ved hjælp af stråling, temperatursensorer og GPS. Eksperimenter viser, at der kan genereres 5.000 til 7.000 KWh elektricitet hvert år.

Selvom uanset hvor stærke solcellepanelerne er, har de stadig kun hjælpefunktioner. Bilerne kan stadig ikke køre 100% ny energi, og de kan ikke sammenligne med traditionelle brændstofbiler, men dette er gode måder at reducere kulstof på.